Turbokompresorių gedimo priežastys

Turbokompresorius - neatsiejama nuo variklio dalis, taigi jo gedimai taip pat susiję su variklio gedimais ar eksploatacija. Teisingai naudojamas turbokompresorius gali veikti labai ilgai, tačiau yra daug priežasčių, dėl ko jo darbas gali sutrikti.

 

Paprastai turbokompresoriaus gedimas yra tik pasekmė, sukelta kitų priežasčių. Sugedęs turbokompresorius yra arba remontuojamas, arba pakeičiamas nauju. Tais atvejais, kai suremontuojame turbokompresorių ar pakeičiame jį nauju, o automobilį remontuojantis servias nepašalina gedimo priežasties, egzistuoja didelė tikimybė, kad gedimai pasikartos sukeldami automobilio savininko nepasitenkinimą.

 

Turbokompresoriaus gedimai skirstomi į dvi grupes: sukeliamus šalutinių veiksnių ir kylančius dėl savaiminio susidėvėjimo.
 
Apie 60% turbokompresorių gedimų būna dėl savaiminio susidėvėjimo. Tokie gedimai dažniausiai pašalinami pakeitus remontinį komplektą (įvores, atraminius guolius, žiedus) ir subalansuojant turbokompresorių iš naujo. Neretai nustatyti gedimo priežasties būna beveik neįmanoma - lūžusi ar sutrūkusi sparnuotė sukasi dideliais apsisukimais, detalės apsidaužo ir panaikina visus turbokompresoriaus gedimo įkalčius. 90% tokių gedimų būna dėl „pavargusio” metalo.

 

gedimo_priezastys

 

Kai turbokompresorius genda dėl šalutinių veiksnių, svarbiausia yra pašalinti gedimo priežastį. Nepašalinus jos, naujas ar restauruotas turbokompresorius gali būti tuoj pat vėl sugadintas.

 

Turbokompresorių gedimo priežastys išsamiau:

Nešvari ar nekokybiška alyva - tai viena iš pagrindinių turbokompresoriaus gedimo priežasčių. Laiku nepakeitus alyvos, filtras jau nesugeba jos filtruoti ir pirmiausia nukenčia turbokompresorius. Tačiau net ir laiku pakeitus alyvą, gali atsirasti nešvarumų. Priežastis dažniausiai slypi variklyje. Nešvari alyva kaupiasi ne tik filtre, ji prilimpa prie sienelių, kaupiasi technologinėse kiaurymese ir visur, kur alyva blogai cirkuliuoja. Išardžius variklį, prilipę nešvarumai yra sujudinami ir cirkuliuojanti alyva nešvarumus įtraukia į sistemą. Kapitališkai remontuojant variklį, dalis abrazyvinių dalelių neišsiplauna ir lieka variklio cilindruose, galvutėje ir kitur. Užvedus variklį su švaria alyva per pirmus 150-200 km lengvajam automobiliui ir 350-500 km sunkvežimiui šis abrazyvas išsiplauna ir filtras juos nufiltruoja. Važiuojant toliau filtras nebesugeba nufiltruoti ir prisotinta abrazyvinių dalelių alyva pradeda gadinti turbokompresorių.


Po kapitalinio variklio remonto būtina pasikeisti alyvą lengvajam automobiliui nuvažiavus 150-200 km, o sunkvežimiui - 350-500 km.

 

Papildomos apkrovos dažniausiai sugadina atraminį guolį arba turbinos ar kompresoriaus sparnuotes. Šios apkrovos atsiranda:

 

  • užsikišus oro filtrui;
  • sugedus kalnų stabdžio sistemai;
  • dėl nesandarumo slėginėje sistemoje;
  • neteisingai sureguliuoto kuro siurblio;
  • užsikišus katalizatoriui išmetimo sistemoje.

Tepalo tiekimo uždelsimas - tai laikas nuo variklio užvedimo iki kol tepalas patenka į turbokompresorių ir turbokompresoriaus ašis pradedama tepti po slėgiu. Tepalo tiekimo uždelsimo galimos priežastys:

 

  • turbokompresoriaus keitimas, tepimo sistemos ir kitų mazgų neteisingas uždėjimas aptarnavimo metu;
  • tepalo ir tepalo filtro keitimas;
  • ilgas automobilio ar sunkvežimio nenaudojimas;
  • žemas variklio tepalo slėgis, tepalo siurblio gedimas;
  • tepalo užteršimas arba skiedimas kitais skysčiais;
  • žemas tepalo lygis arba variklio darbas pernelyg pasvirusiu kampu.

Priežastys, dėl ko gali patekti pašalinis objektas:

 

  • nešvarus, suplyšęs oro filtras;
  • sutrūkusi oro siurbimo žarna;
  • variklio gedimas (iš variklio „išspjautas“ metalo objektas), sutrūkę žiedai, vožtuvų gedimas ir kt.