Įdomūs faktai apie turbokompresorius

faktai apie turbokompresorius

Ar žinojote, kad:

Vidutinė išmetamųjų dujų temperatūra prie turbinos rotoriaus dyzeliniuose varikliuose yra 800 °C, o benzininiuose varikliuose gali siekti ir 1000 °C. Tokios temperatūros užtenka išlyditi lango stiklą.

 

Naujos kartos turbokompresorių rotoriai sukasi iki 220.000 aps/min. Palyginimui Boeing 747 lėktuvo variklio rotorius sukasi apie 7000 aps/min.
 
Oras, įeinatis į turbokompresoriaus rotorių, gali keliauti greičiu artimu garso greičiui (340.3 m/s).
 
Prie vidutinių variklio apsisukimų, vidutinio dydžio turbokompresorius gali prapompuoti 3,7 kubinio metro oro per minutę. Kas prilygtų vidutinio mikroautobuso tūriui.
 
Turbokompresorius įsisuks nuo 20.000 aps/min iki 150.000 mažiau nei per 1 sek.
 
Turbokompresoriui balansuoti reikalingas tikslumas: jaigu leistiną disbalansą prilygintumėm jėgai, veikiančiai 2 kg, tai atitinkamai 6 kg jėga, veikianti turbokompresoriaus rotorių, prilygtų automobilio važiavimui su prie rato prikabinta plyta.

 

VGT -„VARIABLE GEOMETRY TURBINE” – KINTAMOS GEOMETRIJOS TURBINA

Jau daugelį metų turbokompresorių gamintojai konkuruoja tarpusavyje bei tobulina turbokompresorius. Pagrindinis turbokompresoriaus minusas – „turbo duobė”. „Turbo duobė” (turbo lag) – tai laikas, per kurį turbokompresorius sukelia darbinį slėgį slėgiminėje sistemoje. Yra manoma, kad turbokompresorius įsijungia prie tam tikrų apsisukimų, pvz. 1500,2200 aps/min, tuo tarpu iš tikrųjų turbokompresoriaus ašis pradeda suktis tik užvedus variklį, bet dėl ašies bei rotorių inercijos turbokompresorius sukelia slėgį sistemoje vėliau nei jūs paspaudžiate akseleratoriaus pedalą. Vairuojant tokį automobilį reikia šiek tiek įgūdžių norint aplenkti kitą automobilį arba greičiau prašokti per sankryžą. Visą laiką reikia planuoti, jog automobilis kurį laiką neturės galios.
 
Norėdami sumažinti šią „turbo duobę”, gamintojai sukūrė kintamos geometrijos turbokompresorius. Kintamos geometrijos pagalba padidinamas išmetimo dujų greitis, taip turbokompresoriaus ašis greičiau išsisuka ir sukelia slėgį sistemoje. Variklio sukimo momentas padidėja bei kylant variklio apsisukimamas sukimo momentas tolygiau kyla. Vairuoti tokį automobilį patogiau, taip pat mažėja kuro sąnaudos ir išmetemųjų dujų kenksmingumas.
 
Kol kas kintamos geometrijos turbokompresoriai montuojami (serijinėje gamyboje) tik dyzeliniuose automobiliuose. Benzininiuose automobiliuose išmetimo dujų temperatūra didesnė nei dyzeliniuose, dėl šios priežasties mažėja kintamos geometrijos ilgaamžiškumas. Serijinėje gamyboje nė vienas gamintojas kol kas nesiryžta montuoti turbokompresoriaus su kintama geometrija.